Jaarverslag Interne klachtenbehandeling 2022

Inleiding

De gemeente West Maas en Waal doet er alles aan haar dienstverlening zo goed mogelijk te laten verlopen. In de meeste gevallen verloopt deze dienstverlening naar tevredenheid. Soms loopt het anders en dient een burger een klacht in. Het gaat immers om mensenwerk en er kunnen nu eenmaal fouten gemaakt worden. Het is de uitdaging om deze fouten tot een minimum te beperken, van deze klachten te leren en indien nodig de dienstverlening hierop aan te passen.

1 Wettelijk kader klachtrecht

Eenieder kan een klacht indienen over de wijze waarop een bestuursorgaan, of een medewerker, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen. Dit is opgenomen in artikel 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Bij klachten over onjuiste behandeling kan worden gedacht aan:

  • een onjuiste behandeling met betrekking tot omgangsvormen en fatsoen;
  • het niet (tijdig) beantwoorden van correspondentie;
  • het niet verstrekken van informatie waarom is verzocht;
  • het niet nakomen van gedane toezeggingen.

Het klachtrecht heeft geen betrekking op:

  • meldingen: meldingen ten aanzien van ongewenste situaties in de openbare ruimte (bijv. defecte straatverlichting, losse stoeptegels of niet opgehaald vuilnis);
  • bezwaar- en beroepschriften: men is het niet eens met (de inhoud van) een besluit;
  • beleid: besluiten van het college of de raad om op een bepaalde wijze invulling te geven aan publieke taken.

Geen gebruik kan worden gemaakt van de klachtenregeling als:

  • het een klacht betreft die al eerder is behandeld volgens het klachtrecht; of
  • de klacht een feit betreft dat langer dan één jaar geleden heeft plaatsgevonden.

Een klacht wordt ingediend bij het bestuursorgaan waartegen de klacht zich richt.

In eerste instantie wordt getracht middels de informele weg de klacht op te lossen. Vaak is het voldoende als er een gesprek plaatsvindt met de klachtencoördinator of de betrokken medewerker c.q. bestuurder.

Soms blijkt het niet mogelijk via de informele weg een klacht van tafel te krijgen. In dat geval volgt de interne behandeling van de klacht op basis van de Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente West Maas en Waal. De klager en degene waartegen de klacht zich richt worden gehoord door de klachtbehandelaar. De klachtbehandelaar stelt een afdoeningsbrief op waarin hij de bevindingen en conclusie mededeelt aan klager.

Desgewenst kan een klager, als hij niet tevreden is met de afdoening, de klacht voorleggen aan de Gemeentelijke ombudsman; de externe klachtenbehandeling.

2 Interne klachtafhandeling

Het grootste deel van de werkzaamheden van de functie van klachtencoördinator in 2022 betrof het (telefonisch) te woord staan van klagers, het coördineren en afstemmen van de behandeling, het bemiddelen (en afhandelen) bij (in)formele vormen van klachtbehandeling, overleg met andere klachtencoördinatoren en de communicatie en correspondentie met de ombudsman. De klachtencoördinator is niet bevoegd om klachten af te handelen, maar is wel aanspreekpunt voor de klachtbehandelaars bij vragen over de afhandeling van een klacht. Bij voorkeur wordt een klacht informeel afgehandeld.

Alle klachten worden vertrouwelijk behandeld. Dit heeft tot gevolg dat in een jaarverslag geen namen mogen worden genoemd of anderszins informatie mag worden gepubliceerd die herleidbaar is tot klagers. Wel wordt een korte omschrijving van de klachten gegeven, zodat u zich een beeld kunt vormen waar de klachten betrekking op hebben.

In 2022 zijn er 6 klachten ingekomen.

Interne klachtafhandeling

  1. De klacht
    Het niet (tijdig) reageren op vragen over een verkeerssituatie.
    Wijze van afdoening
    Formele klachtbehandeling: klacht is gegrond verklaard. Er had eerder gereageerd c.q. geantwoord moeten worden.
  2. De klacht
    Het niet (tijdig) reageren op een melding over een vermeend gevaarlijke verkeerssituatie.
    Wijze van afdoening
    Formele klachtbehandeling: klacht is gegrond verklaard. Er had eerder gecommuniceerd moeten worden over de melding en het vervolgtraject.
  3. De klacht
    Geen c.q. onvoldoende antwoord op vragen over procedure kapvergunningen.
    Wijze van afdoening
    Informeel afgehandeld: uitleg gegeven over de voorwaarden voor al dan niet verlenen kapvergunningen.
  4. De klacht
    Wijze van communicatie inzake een aanvraag evenementenvergunning.
    Wijze van afdoening
    Informeel afgehandeld: uitleg gegeven over het verloop van de procedure.
  5. De klacht
    Wijze van communiceren inzake vragen over een parkeersituatie.
    Wijze van afdoening
    Informele afhandeling: uitleg gegeven over de communicatie en toezegging dat een inhoudelijke schriftelijke reactie wordt gegeven.
  6. De klacht
    Uitblijven van een reactie op vraag over oneigenlijk grondgebruik.
    Wijze van afdoening
    Formele afhandeling: klacht is gegrond verklaard. Er had eerder gereageerd moeten worden.

Ontvangen klachten ten opzichte van de afgelopen 4 verslagjaren

VerslagjaarAantal klachten
20184
20194
20204
20214
20226

3 Externe klachtafhandeling

Jaarverslag 2023

Jaaroverzicht Gemeentelijke ombudsman

Wanneer de indiener van een klacht het niet eens is met de afhandeling van de klacht, bestaat de mogelijkheid de klacht voor te leggen aan een ombudsvoorziening. Iedere gemeente is verplicht een ombudsvoorziening in te stellen (artikel 9:18 van de Awb en artikel 81p van de Gemeentewet). De gemeente West Maas en Waal kent een lokale ombudsman, mevrouw mr. M.J. van Dasselaar en een plaatsvervangend ombudsman, mevrouw mr. S. Stokman-Prins. 
Klachten worden eerst intern behandeld voordat iemand een klacht bij de ombudsman kan indienen. De Gemeentelijke ombudsman is verplicht om zelf verslag te doen van de werkzaamheden over het jaar 2022.

Uit het jaarverslag van de Gemeentelijke ombudsman blijkt dat er drie meldingen zijn gedaan bij de Gemeentelijke ombudsman. Zij heeft deze personen verwezen naar de gemeente voor de interne klachtenprocedure. Twee personen hebben zich vervolgens gemeld bij de klachtencoördinator; deze meldingen zijn niet ingeboekt als klacht en buiten de klachtenprocedure om naar tevredenheid afgehandeld.

De interne klachtbehandeling in 2022 heeft voorts in geen enkel geval geleid tot het voorleggen van een klacht aan de Gemeentelijke Ombudsman.

Aanbevelingen Gemeentelijke ombudsman

In het jaarverslag van de Gemeentelijke ombudsman 2022 zijn 3 aanbevelingen genoemd:

  • In de communicatie de burger actief te wijzen op de interne klachtenprocedure en de burger uit te leggen dat de ombudsman klachten pas in behandeling neemt als deze intern aan de orde zijn geweest.

    Op de gemeentelijke website staat uitgebreide informatie over de wijze van het indienen van een klacht en de procedure. Daaruit blijkt in voldoende mate dat eerst de interne procedure moet worden doorlopen en daarna de ombudsman pas in beeld komt.

  • De behoorlijkheidsvereisten, de klachtenprocedure en de rol van de klachtencoördinator met regelmaat onder de aandacht brengen van medewerkers en bestuurders.

    Informatie wordt regelmatig gedeeld via de interne communicatiekanalen.

  • Agressieprotocollen jaarlijks onder de aandacht te brengen van medewerkers en bestuurders.

    West Maas en Waal heeft een agressieprotocol. Bovendien is er sinds oktober 2022 een Agressie interventieteam. Het team bestaat uit 6 medewerkers die ingeschakeld kunnen worden als medewerkers zich bijvoorbeeld tijdens een gesprek met een burger niet veilig voelen.

4 Conclusie en leereffect

Vastgesteld kan worden dat het aantal ingediende klachten gemiddeld genomen op jaarbasis laag is. Het aantal klachten lag in de afgelopen jaren rond hetzelfde aantal, 4 klachten per jaar.

Een algemene conclusie over de inhoud van de klachten kan niet worden getrokken.

Het merendeel van de klachten is in voorgaande jaren via de informele procedure opgelost. De ervaring leert dat deze wijze van behandelen van een klacht het beste werkt.

In 2022 zijn 3 klachten op informele wijze afgehandeld. Een gesprek met de klager bleek voldoende om de klacht van tafel te krijgen c.q. op te lossen. In 3 gevallen heeft de formele interne klachtprocedure plaatsgevonden. 

De afgelopen jaren is gebleken dat dit niet tot een vervolgprocedure bij de Gemeentelijke ombudsman heeft geleid. De wijze van afhandeling stemt blijkbaar tot tevredenheid en geeft de klager geen aanleiding om de klacht ook nog voor te leggen aan de Gemeentelijke ombudsman.

Gelet op het relatief lage aantal klachten verloopt het contact tussen burger en medewerkers van de gemeente West Maas en Waal over het algemeen goed.

De klachten in 2022 zijn allen terug te voeren tot het onderwerp communicatie. Belangrijk punt blijft dat medewerkers aandacht hebben voor houding en gedrag richting inwoners en dat afspraken worden nagekomen. Een adequate reactie op signalen van de burger en heldere communicatie kan voorkomen dat een formele schriftelijke klachtenprocedure moet worden gevolgd. Goed contact tussen burgers en medewerkers voorkomt vaak een formele procedure. Volledige en tijdige voorlichting c.q. informatieverstrekking richting burger is en blijft essentieel.  

De klachtencoördinator wil tenslotte de klachtbehandelaars, de ombudsman en de beklaagden langs deze weg bedanken voor hun inzet en oplossingsgerichte houding. Dit maakt dat klachten in de meeste gevallen niet geformaliseerd hoeven te worden.

Beneden-Leeuwen, 3 mei 2023.

De klachtencoördinator gemeente West Maas en Waal
E. (Esther) Bakker