Medisch afval
U brengt uw restafval naar een ondergrondse container in de buurt. U betaalt per zak restafval die u in de ondergrondse container doet. Deze verandering heeft gevolgen voor inwoners met medisch afval. Voor deze inwoners hebben we een oplossing in de vorm van een financiële tegemoetkoming.
De raad besloot op 2 februari 2023 om met deze regeling per 1 januari 2024 te stoppen.
Dus dit jaar is het laatste jaar dat u de tegemoetkoming kunt aanvragen. Doe dit voor 1 december 2023.
Financiële regeling voor inwoners met medisch afval
Maakt u gebruik van medisch materiaal? U kunt dan in aanmerking komen voor deze regeling. De voorwaarden hiervoor zijn:
- U heeft medisch afval zoals:
- stomamateriaal
- hulpmiddelen bij sondevoeding
- infuuszakken
- CAPD-afval - U heeft een (kopie van) pakbon, aankoop-, afhaalbewijs op uw naam, een verklaring van de huisarts, een bewijsstuk van uw zorgverzekeraar. Of een foto van de inhoud van het pakket waarin het medisch materiaal wordt bezorgd (via de post of pakketdienst) inclusief de adressticker en tenaamstelling die op het pakket zit.
- Uw bewijsmateriaal moet gaan over het jaar waarin u de financiële tegemoetkoming aanvraagt. In dit geval dus 2023.
- U bent ingeschreven als inwoner in onze gemeente
- U woont zelfstandig
In 2023 is de vergoeding € 52,-
Dit bedrag is gebaseerd op 52 inworpen per jaar in de ondergrondse restafvalcontainer. U brengt dan gemiddeld één keer per week gratis een zak (30 liter) met (medisch) afval weg.
Aanvragen van de regeling
Wilt u in aanmerking komen voor de regeling? Vul dan het aanvraagformulier in . De aanvraag over 2023 moet uiterlijk 1 december 2023 bij ons binnen zijn. Het aanmelden doet u één keer en hoeft niet elk jaar opnieuw. U kunt deze regeling niet meer aanvragen over het jaar 2022.
Er zijn 2 manieren om de regeling aan te vragen
- digitaal, met gebruik van uw DigiD
- op papier, met een uit te printen formulier. Dit formulier vult u digitaal in. Daarna print u het uit. Zet uw handtekening(en) en stuur het naar ons op.
Aanvraag regeling (printversie)
Let op:
- Wanneer u voor uzelf de regeling aanvraagt, dan kunt u beide formulieren gebruiken.
- Wanneer u voor iemand anders de regeling aanvraagt, dan moet u de printversie van het formulier gebruiken. Wij hebben dan namelijk van u beiden een handtekening nodig.
Afmelden bij veranderingen
Verandert uw situatie? Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Denk hierbij aan verhuizen naar een andere gemeente of aan niet meer zelfstandig wonen.
Afmelden doet u door te bellen met 14 0487 of te mailen naar info@westmaasenwaal.nl.
Weggooien van incontinentiemateriaal, zakken van nierdialyse en naalden en medicijnen
Incontinentiemateriaal hoort bij het restafval. Voor onze inwoners met incontinentiemateriaal hebben we een financiële regeling tot en met 2023. Daarna stopt deze regeling. Meer informatie hierover vindt u op de pagina over incontinentiemateriaal.
Zakken van nierdialyse kunt u inleveren bij het KCA-depot van de milieustraten van Avri(externe link).
Gebruikte injectienaalden en restanten van medicijnen horen niet bij het restafval. Lever dit in bij uw apotheek.
Bel gerust als u vragen heeft
Vindt u het invullen van het formulier moeilijk? Of heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op via 14 0487 of via info@westmaasenwaal.nl. Wij helpen u graag.