Verkiezingen Tweede Kamer

Algemeen
Op woensdag 29 oktober zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Bent u 18 jaar of ouder en hebt u de Nederlandse nationaliteit? Dan mag u stemmen.
U kiest dan welke partij u in de Tweede Kamer wilt. Hoe meer stemmen een partij krijgt, hoe meer zetels ze krijgt. Na de verkiezingen vormt de grootste partij samen met anderen een regering en maken ze afspraken in een regeerakkoord voor de komende vier jaar.
Help mee tijdens de verkiezingen en word stembureaumedewerker
Op woensdag 29 oktober kiezen miljoenen Nederlanders een nieuwe Tweede Kamer. Om dat eerlijk en soepel te laten verlopen, zoeken wij enthousiaste mensen die willen helpen op het stembureau.
Als stembureaumedewerker speelt u een belangrijke rol in het verkiezingsproces. U verwelkomt kiezers, controleert stempassen en identiteitsbewijzen, geeft stembiljetten uit én helpt aan het eind van de dag mee met het tellen van de stemmen.
Beschikbare functies
- Voorzitter (ook aanwezig bij het tellen)
- Lid van het stembureau (ook aanwezig bij het tellen)
- Teller
Beschikbaarheid
- Kiest u voor een functie in de ochtend, dan bent u beschikbaar van 07:00 tot 14:00 uur.
- Kiest u voor een functie in de middag, dan bent u beschikbaar van 14:00 tot 21:00 uur.
- Kiest u voor voor de functie van teller, dan bent u beschikbaar na 21:00 uur tot einde telling.
Vergoeding
De hoogte van de vergoeding is per dagdeel als volgt:
- Voorzitter € 140
- Lid van het stembureau € 120
- Teller € 75
Let op:
Alle voorzitters en stembureauleden helpen na 21:00 uur óók mee tijdens het tellen van de stemmen!
Aanmelden
U kunt zich eenvoudig aanmelden via het digitale formulier.
Ondersteuningsverklaring
Wilt u een politieke partij helpen om mee te doen aan de Tweede Kamerverkiezing van 29 oktober 2025? Dan kunt u een ondersteuningsverklaring afleggen. U doet dit op het gemeentehuis in Beneden-Leeuwen.
Wat is een ondersteuningsverklaring?
Met een ondersteuningsverklaring laat u weten dat u een partij steunt bij deelname aan de verkiezing. Dit is nodig als de partij:
- voor het eerst meedoet
- bij de vorige verkiezing geen zetel had
- meedoet met een blanco lijst (zonder partijnaam)
U mag per verkiezing maar voor één partij een ondersteuningsverklaring afleggen. Let op: een ondersteuningsverklaring kan niet worden ingetrokken.
Wie mag een verklaring afleggen?
U mag een ondersteuningsverklaring afleggen als u:
- kiesrecht heeft bij deze verkiezing
- staat ingeschreven in de gemeente West Maas en Waal
Staat u op een lijst als kandidaat? Dan mag u ook een ondersteuningsverklaring tekenen. U moet wel in de betreffende gemeente als kiezer zijn geregistreerd.
Wanneer en waar?
U kunt een ondersteuningsverklaring afleggen van maandag 1 september tot en met maandag 15 september op het gemeentehuis. Een afspraak maken is niet nodig.
Wat neemt u mee?
- Een geldig identiteitsbewijs
- De ingevulde, nog niet ondertekende ondersteuningsverklaring (model H4)
U ondertekent de ondersteuningsverklaring op het gemeentehuis, in het bijzijn van een ambtenaar.
Informatie vooraf aan het stemmen
Voordat u kunt stemmen zijn er een aantal praktische zaken die u geregeld moet hebben. Of u nu in het buitenland bent, tijdelijk in een andere gemeente verblijft, of hulp nodig hebt bij stemmen, er zijn duidelijke regels om uw stem goed en veilig te laten tellen.
Wie mogen er stemmen?
Iedereen die op 15 september in West Maas en Waal staat ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) en:
- Op 29 oktober 2025 18 jaar of ouder is
- Nederlander is
- Niet is uitgesloten van het kiesrecht
Kijk voor meer informatie op de website van de Kiesraad.
Wanneer ontvang ik mijn stempas?
U ontvangt uw stempas uiterlijk 14 dagen voor de verkiezingsdag.
Kan iemand anders voor mij stemmen?
Kunt u op woensdag 29 oktober 2025 niet zelf stemmen bij de Tweede Kamerverkiezing? Dan kunt u iemand anders toestemming geven om voor u te stemmen. Dit heet stemmen met een volmacht.
Hoe werkt het?
U machtigt een andere kiezer om namens u te stemmen. Deze persoon heet de gemachtigde. De gemachtigde:
- mag maximaal voor 2 andere mensen stemmen,
- moet de volmachtstem(men) tegelijk met zijn of haar eigen stem uitbrengen.
U kunt iemand machtigen op 2 manieren:
- Met een schriftelijke volmacht (vooraf aanvragen).
- Via de achterkant van uw stempas (vanaf half oktober).
Schriftelijke volmacht
Bent u voor langere tijd in het buitenland? Of heeft u uw stempas nog niet? Dan is een schriftelijke volmacht handig. Deze vraagt u vooraf aan.
Let op:
- Uw aanvraag moet uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 door de gemeente zijn ontvangen.
- Bij een schriftelijke volmacht hoeft de gemachtigde geen kopie van uw ID te laten zien.
Aanvragen schriftelijke volmacht
- Download het aanvraagformulier 'schriftelijke volmacht'.
- U én de gemachtigde vullen het formulier in en ondertekenen het allebei.
- Stuur het formulier naar de gemeente West Maas en Waal.
Belangrijk: u moet op 15 september 2025 nog staan ingeschreven in West Maas en Waal.
Als de aanvraag is goedgekeurd, ontvangt de gemachtigde een volmachtbewijs.
Machtigen via de achterkant van de stempas
Vanaf oktober 2025 kunt u iemand machtigen om voor u te stemmen. U moet daarvoor wel een stempas hebben ontvangen.
- Vul de achterkant van uw stempas in.
- Geef de ingevulde stempas aan de persoon die u machtigt.
- Deze persoon neemt op de verkiezingsdag uw stempas en een kopie van uw identiteitsbewijs mee naar het stembureau.
Ik ben in het buitenland, kan ik toch stemmen?
Tijdelijk in het buitenland
Bent u op woensdag 29 oktober 2025 tijdelijk in het buitenland? Bijvoorbeeld voor werk, studie of vakantie? En staat u nog ingeschreven in een Nederlandse gemeente, zoals West Maas en Waal? Dan kunt u toch stemmen. Dit kan op twee manieren:
- Iemand anders voor u laten stemmen (schriftelijke volmacht)
U kunt iemand in Nederland machtigen om voor u te stemmen. Dit heet stemmen via een schriftelijke volmacht. Die persoon moet ook zelf gaan stemmen. U vraagt een schriftelijke volmacht aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. - Stemmen per brief vanuit het buitenland
U kunt ook per brief stemmen vanaf uw tijdelijke buitenlandse adres. Daarvoor vraagt u een briefstembewijs aan bij de gemeente ‘s-Gravenhage. Meer informatie lees je op de website van de gemeente Den Haag.
Let op:
- Uw complete aanvraag moet uiterlijk 1 oktober 2025 om 23.59 uur (Nederlandse tijd) bij de gemeente ‘s-Gravenhage binnen zijn.
- Vraag op tijd aan: de documenten worden per post naar uw buitenlandse adres gestuurd.
- In landen met langzame of onbetrouwbare post is stemmen per volmacht vaak verstandiger.
- Een kopie van uw Nederlandse rijbewijs is géén geldig document voor stemmen per brief.
Blijvend in het buitenland
Woont u niet meer in Nederland en bent u uitgeschreven uit de BRP? Dan moet u zich voor 17 september registreren als kiezer buiten Nederland via de website van gemeente ’s-Gravenhage.
U mag stemmen als u:
- de Nederlandse nationaliteit heeft,
- 18 jaar of ouder bent,
- buiten Nederland woont en niet bent ingeschreven in een Nederlandse gemeente.
Na de registratie ontvangt u de stemdocumenten per post (briefstembewijs) en het stembiljet via de mail.
Ik wil in een andere gemeente stemmen. Wat kan ik doen?
Stemt u in een andere gemeente dan de gemeente waar u woont? Dan heeft u een kiezerspas nodig.
Kiezerspas aanvragen
U vraagt uw kiezerspas aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit kan op twee manieren: schriftelijk of persoonlijk.
Schriftelijk aanvragen
- Vul het aanvraagformulier kiezerspas in en stuur dit op naar de gemeente. Doe dit uiterlijk 5 dagen voor de verkiezingsdag
- Stuur uw stempas mee met de aanvraag
Persoonlijk aanvragen
U kunt uw kiezerspas tot uiterlijk 1 dag voor de verkiezingen persoonlijk aanvragen bij de gemeente. Doe dit voor 12.00 uur ’s middags. Neem het volgende mee:
- uw geldige identiteitsbewijs
- uw stempas
U kunt via de onderstaande knop een afspraak maken in het gemeentehuis.
Let op: Bewaar uw kiezerspas goed. U krijgt geen nieuwe pas als u de kiezerspas kwijtraakt.
Informatie tijdens het stemmen
Om ervoor te zorgen dat u soepel en zonder stress kunt stemmen, is het handig om te weten wat u kunt verwachten zodra u het stembureau binnenloopt.
Waar kan ik stemmen?
Stemlokalen geopend op 29 oktober van 7.30 tot 21.00 uur
Alphen | Dorpshuis de Hucht, Schoolstraat 4 |
Altforst | Dorpshuis de Uithof, Kerkstraat 12 |
Appeltern | Dorpshuis de Schuur, Kerkstraat 25 |
Beneden-Leeuwen | Herberg de Linden, Zandstraat 100 |
Beneden-Leeuwen | MFA de Rosmolen, Leliestraat 19 |
Beneden-Leeuwen | Gemeentehuis, Dijkstraat 11 |
Boven-Leeuwen | Kulturhus D’n Dulper, Pastoor Schoenmakersstraat 5 |
Dreumel | MFA D’n Hoender, Nieuwstraat 10 |
Dreumel | Zaal 't Centrum, Rooijsestraat 48 |
Maasbommel | MFA het Hanzehuys, de Bennenmaker 15 |
Wamel | V.T.C. gebouw, Clarissenstraat 2 |
Alle stemlokalen zijn toegankelijk voor mindervaliden.
Wat neem ik mee naar het stembureau?
Om te kunnen stemmen heeft u een stempas en een identiteitsbewijs nodig. U kunt een van deze identiteitsbewijzen meenemen:
- paspoort;
- identiteitskaart;
- rijbewijs uit Nederland;
- een geldig verblijfsdocument.
Kiezers met een dubbele nationaliteit kunnen zich ook identificeren met een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uit een EER-land of een paspoort of identiteitskaart uit Zwitserland.
Stemmen met een verlopen paspoort of identiteitsbewijs
Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. Bij ‘geldig tot’ moet 7 juni 2019 staan of een datum daarna.
Heeft u geen identiteitsbewijs of is dit meer dan 5 jaar verlopen? En kunt u niet meer op tijd een nieuw identiteitsbewijs aanvragen? Dan kunt u iemand anders vragen om voor u te stemmen met een schriftelijke volmacht.
Identiteitsbewijs gestolen of kwijt
Is uw identiteitsbewijs gestolen of bent u het kwijt? Met een verklaring van vermissing, afgegeven door de gemeente, kunt u toch stemmen. Neem dan ook een pasje met uw foto mee. Bijvoorbeeld een gepersonaliseerde OV-chipkaart.
Ik heb een vraag, hoe neem ik contact op?
Stel uw vraag via verkiezingen@westmaasenwaal.nl.