Allure, historie én passend in het heden

Voor de Dorpsstraat streven we naar een straat met allure en een historisch dorpskarakter waar het aangenaam vertoeven is voor aanwonenden, bewoners uit het dorp en passanten. Een straat die herinneringen oproept aan het verleden én past in het heden. We hanteren de huidige vigerende beleidslijnen binnen de gemeente West Maas en Waal:

  • Dorpsplan
  • Dorpsontwikkelplan
  • Maximale snelheid 30 km per uur
  • Klimaatadaptatieplan
  • Aandacht voor duurzaamheid.

Wonen en wandelen

De Dorpsstraat wordt weer een woonstraat ingericht voor wonen, verblijven en bestemmingsverkeer.

Wandelaars en fietsers worden van harte uitgenodigd om te genieten van de allure van de straat. De straat wordt een verrassend onderdeel van de wandel- en fietsroute over de Waalbandijk door de kern van het dorp. In het midden van de Dorpsstraat, bij het Trefpunt voorzien wij een fraai en sfeervol terras met aantrekkelijk horeca aanbod. Gebruikers van het terras zijn wandelaars en fietsers vanuit het dorp en passanten. Net als voor het andere verkeer wordt hardrijden door fietsers onmogelijk gemaakt.

Plein

De Dorpsstraat wordt zo ingericht dat de ruimte wordt ervaren als een langgerekt plein.

De inrichting is zo, dat maximaal 30 km/u rijden het effect is. Doorgaand verkeer kiest de van Heemstraweg.

Op het plein is het goed toeven en aan het plein is het goed wonen. De zomers worden warmer, hittestress wordt voorkomen door het planten van bomen en het aanbrengen van (verhoogde) plantvakken, het ontwerp sluit aan bij inrichting van de tuinen van aanwonenden. Voor de boombeplanting wordt ook aansluiting gezocht bij de bestaande bomen zoals Leilindes in de straat, de bestaande bomen worden gehandhaafd.

Parkeren

Voor bewoners en bezoekers wordt voorzien in goede, in het plan geïntegreerde parkeervoorzieningen. Daar waar mogelijk en waar de capaciteit dat vraagt, wordt gestoken parkeren gerealiseerd. We gaan uit van de huidige parkeerbehoefte en het huidige aantal parkeerplaatsen.

Nieuwe autoverkeer- en parkeren aantrekkende voorzieningen en bebouwing worden geweerd uit de gehele Dorpsstraat.

Bijzondere plekken

In het ontwerp worden 5 plekken extra geaccentueerd. Deze plekken gaan de herinneringen aan het verleden versterken én de inpassing in het heden gezicht geven.

  • Bij de Protestante kerk in combinatie met de route naar de Waalbandijk.
  • Bij de Dorpspomp in combinatie met zitje en de toegang naar de struinroute in de uiterwaarden en zomerdijk ommetje buitenom het dorp.
  • Bij het nieuwe terras van allure bij het Trefpunt
  • Bij de Rooms Katholieke kerk in combinatie met de toekomstige bestemming van dit gebouw en deze locatie
  • Bij de Rooms Katholieke begraafplaats in combinatie met de route naar de Waalbandijk

Langs deze bijzondere plekken wordt de inrichting zo, dat er telkens één rijstrook beschikbaar is (zie ook ‘inrichting’). Passerende voertuigen moeten daar op elkaar wachten. Daar waar het ontwerp dat toestaat wordt bij deze plekken gestoken geparkeerd gerealiseerd en zijn er (overdag) plekken voor laden en lossen beschikbaar. We kiezen nadrukkelijk niet voor éénrichtingverkeer, vanwege de belasting van andere wegen en het ontstaan van een route waar snel gereden kan worden.

Monumentale panden

Nog altijd kent de Dorpsstraat een aantal monumentale panden die er al stonden toen de straat nog de Winterdijk vormde. Wij streven samen met de bewoners, de historische vereniging en de gemeente naar behoud van deze beelddragers. De Dorpsstraat moet als geheel een waardevol dorpsensemble zijn. We streven naar behoud van bestaande verwijzingen en zien graag nieuwe verwijzingen naar de historie van de panden.

Het gaat het daarbij niet alleen om de panden die als monument zijn aangemerkt.

Bij verbouwing of wederopbouw streven we naar historiserend bouwen. Gebouwen en de toekomstige inrichting, vormen in onze ogen een ensemble, dat de trots op het dorp gaat behouden en voeden.

Op de gemeentelijke monumentenlijst van 2018 staan binnen het plangebied 11 gebouwen (de nummers 25,35/37,45,61,69,50,64,84,88,90,98). De Protestante kerk is sinds 1971 Rijksmonument. Voor de Rooms Katholieke kerk (als kruisbasiliek op de gemeentelijke monumentenlijst) streven wij, na het vervallen van de kerkfunctie, naar het behoud van de hoofdcontouren 'zowel buiten als binnen'. Over de toekomstige bestemming spreken wij ons niet uit maar er dient geen extra parkeerbelasting te komen op de Dorpsstraat waardoor de genoemde doelstellingen niet gehaald kunnen worden. Dat geldt ook voor het gemeentelijk monument De Rut dat momenteel te koop is.

De begraafplaatsen bij de kerken vormen onderdeel van de historie van het dorp. Met het vertrek van de Rooms Katholieke kerk streven wij naar het respecteren van de bestaande rechten en behoud van de locatie als plek om te herinneren en als cultureel erfgoed. Wij opteren voor een parkachtige inrichting daar waar mogelijk, zo kunnen op de plaatsen waar graven in de toekomst vrij komen, bomen worden geplant en kan en openbaar voetpad worden aangelegd.

Inrichting

Het langgerekte dorpsplein wordt zo ingericht dat er diverse wisselplaatsen zijn voor het autoverkeer. Op deze wisselplaatsen moet de automobilist wachten tot de rijstrook vrij is. Deze wisselplaatsen worden gecombineerd met de eerdergenoemde 5 accentplekken (zie accentplekken). Boomplaatsen, verhoogde plantvakken en plekken met gestoken parkeren worden ook benut om snelheid te beïnvloeden. Zo ontstaat een veilige woonstraat waar het ook mogelijk is de maximale snelheid te handhaven.

Wij gaan er van uit dat de politie na de herinrichting in tegenstelling tot de huidige situatie streng zal toezien op overtreders. We stellen voor het plan ook te bespreken met de handhavers. Ook de fietser moet zich houden aan een veilige snelheid, en veilig gedrag.

De veilige woonstraat blijft bereikbaar voor ambulance, brandweer, verhuiswagens etc.

Bestrating

Zoals in het Dorpsplan (DP)en het Dorpsontwikkelplan (DOP) wordt genoemd wordt hoogwaardige klinkerbestrating toegepast. Dat past perfect bij de verblijfsfunctie en de allure die we de straat willen geven. Klinkers helpen mee, voor het rijden met aangepaste snelheid. We streven naar een historisch karakter, daarbij past een bestrating van tuin tot tuin met hetzelfde klinkermateriaal. Klinkers lenen zich ook goed om (kleur)accenten aan te brengen bij het terras bij het Trefpunt, zitje bij de Dorpspomp, zijstraten en het markeren van parkeerplaatsen en voetgangersstroken.

Accenten

We kiezen voor energiearme verlichtingsarmaturen die bijdragen aan het historische karakter. We zien graag een verwijzing naar de historische tramlijn in de Dorpsstraat in het straatprofiel en een accent bij het voormalige kopstation. Bij het entrees tot de heringerichte Dorpsstraat voorzien wij een kunstwerk dat verwijst naar de historie van de Dorpsstraat. Aan de oostzijde is dat bij de Katholieke begraafplaats, aan de westzijde bij de Hervormde kerk, en of bij de aansluiting op de Waalbandijk.

Energie neutraal

De straat moet zo veel mogelijk energiezuinig worden. Opladen van elektrische auto’s moet mogelijk zijn in de straat. Op de daken van de panden wordt volop stroom opgewekt, Liander kan deze stroom op zonnige dagen niet verwerken, daarin moet zo snel mogelijk worden voorzien.

Plangebied

Aanvankelijk beperkte de herinrichting zich vanaf de aansluiting op de Waalbandijk in het oosten tot de Stationsstraat in het westen. Wij staan open voor een herinrichting waarbij het karakter van de woonstraat en wandelroute zich uitstrekt tot aan de Waalbandijk in het westen en tot aan de Hogeweg in het oosten, dat is de gehele Dorpsstraat.

Inmiddels heeft de gemeente het plangebied aangepast.

Met een uitbreiding tot aan de Waalbandijk in het westen ontstaat een straat van en voor het Dorp en zijn bezoekers van Waalbandijk tot Waalbandijk. De uitbreiding naar de Hogeweg maakt het mogelijk de straat een accent te geven waarin ook de omgeving van het VTC mee genomen kan worden.

Aan de oostkant van de Waalbandijk naar het plangebied dient het mogelijk gemaakt te worden dat incidenteel grotere voertuigen vanaf de dijk naar het oosten kunnen afslaan om zo snel mogelijk naar de van Heemstraweg te rijden.