Intake- en omgevingstafel

Tijdelijke stop op woningbouwverzoeken

Tot 1 januari 2027 neemt de gemeente geen nieuwe woningbouwverzoeken in behandeling. Er staan op dit moment voldoende woningen gepland om te voldoen aan de lokale behoefte.

Meer informatie vindt u op Verlenging tijdelijke stop nieuwe woningbouwverzoeken.

Andere soorten ruimtelijke verzoeken kunt u wél weer indienen.

Andere soorten ruimtelijke verzoeken:

  • Recreatie & toerisme
  • Bedrijvigheid
  • Onderwijs
  • Verzoeken middels het VAB-beleid
  • Omzetting van (agrarische) bedrijfswoningen naar reguliere woning
  • Zorg-voor-elkaar woningen en mantelzorgwoningen
  • Woonzorginitiatieven
  • Woningsplitsing
  • Huisvesting van internationale werknemers
  • Crisissituaties
  • Verzoeken waarin de gemeente een actieve rol heeft aangenomen

Wat is de intake- en omgevingstafel?

De gemeente West Maas en Waal gebruikt de intake- en omgevingstafel om ruimtelijke verzoeken goed en op tijd te beoordelen.

We kijken daarbij samen met u én met onze adviseurs:

  • of uw verzoek past binnen het beleid en de omgevingsvisie (de wenselijkheid)
  • of uw verzoek uitvoerbaar is en goed past in de omgeving (de haalbaarheid)

Zo krijgt u snel duidelijkheid en voorkomt u dat u een verzoek indient dat niet kansrijk is. Dat scheelt tijd en kosten.

Zo werkt het behandelen van uw verzoek

Wilt u iets veranderen in de fysieke leefomgeving wat niet past binnen het omgevingsplan? Bijvoorbeeld een bedrijf uitbreiden of een camping beginnen? Dan kunt u daarvoor een verzoek indienen bij de gemeente.

We beoordelen uw verzoek in 6 stappen. Zo krijgt u snel duidelijkheid over wat kan, wat nodig is en hoe u verdergaat.

Eerst meer weten? Bekijk het stappenplan hieronder of de lijst met veelgestelde vragen over Woningbouwverzoeken, en de Intake- en omgevingstafel.

Stappenplan

Stap 1: U dient uw verzoek in

U dient uw verzoek in via ons aanvraagformulier. Zorg dat u alle gevraagde informatie meestuurt. Alleen dan kunnen wij uw verzoek beoordelen.

Welke informatie hebben wij nodig voor een goede beoordeling?

  • Beschrijving van het verzoek
    • Geef een duidelijke omschrijving van uw verzoek. Bijvoorbeeld: een horecagelegenheid of een bedrijfslocatie.
    • Leg uit wat het doel is en waarom u dit verzoek doet.
    • Geef aan wat de verwachte planning is voor uw verzoek.
  • Locatiegegevens
    • Vermeld het adres en de kadastrale gegevens van de locatie.
    • Voeg een situatietekening of kaart toe waarop de locatie is aangegeven.
  • Globale onderbouwing
    • Beschrijf hoe uw verzoek past binnen het huidige beleid of regels. Denk aan het (tijdelijk) omgevingsplan of de omgevingsvisie.
    • Geef alvast aan of u knelpunten of belemmeringen verwacht, en welke kansen u ziet.
  • Participatie
    • Vertel of en hoe u de omgeving gaat betrekken bij uw verzoek.
  • Beeldmateriaal (optioneel)
    • Heeft u een schetsontwerp, tekening of visualisatie? Voeg die dan toe. Dit helpt ons om het verzoek goed te begrijpen.

Stap 2: Wij beoordelen het verzoek op complexiteit

Nadat u uw verzoek heeft ingediend, bekijken wij of het verzoek compleet is. Is uw verzoek niet compleet? Dan nemen we het niet in behandeling.

Eenvoudig of complex verzoek

Als het verzoek wel compleet is kijken we of het een eenvoudig of complex verzoek is. Dit hangt af van de inhoud van uw verzoek.

  • Eenvoudige verzoeken sturen wij door naar de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR). U hoort dan van hen hoe het verder gaat. Zij behandelen uw verzoek als vooroverleg. 
    Let op: De volgende stappen gelden dan niet meer voor uw verzoek.
  • Complexe verzoeken behandelen wij via de intake- en omgevingstafel van de gemeente.

We kunnen deze beoordeling alleen doen als uw verzoek volledig en via de juiste manier is ingediend.

Stap 3: Beoordeling wenselijkheid aan de intaketafel

Is uw verzoek complex? Dan bespreken wij het in ons interne overleg: de intaketafel. We beoordelen of uw verzoek wenselijk is. Dat betekent:

  • Past het binnen de visie van de gemeente?
  • Sluit het aan bij het beleid en wat we willen in het gebied?
  • Is het kansrijk genoeg om verder uit te werken?

Terugkoppeling per mail

Na de bespreking ontvangt u een terugkoppeling per mail. Hierin leest u:

  • Of uw verzoek wenselijk is
  • Wat aandachtspunten zijn bij de verdere uitwerking
  • Welke procedure u moet volgen en wie daarbij uw contactpersoon is

Stap 4: Uitwerking en participatie

Is uw verzoek wenselijk? Dan plannen we een startgesprek met u in. U krijgt een vaste contactpersoon bij de gemeente.

Wat bespreken we in het startgesprek?

In het startgesprek bespreken we de vervolgstappen:
•    De verdere uitwerking van uw verzoek
•    Het betrekken van de omgeving bij uw plannen (participatie)
•    Aanvullend onderzoek (indien nodig)

Uw vaste contactpersoon begeleidt u bij dit proces en beantwoordt uw vragen.

Stap 5: Beoordeling aan de omgevingstafel

Is uw verzoek uitgewerkt? En heeft u het participatieproces afgerond? Dan kunt u het indienen voor de omgevingstafel. Dit gaat in overleg met uw contactpersoon.

Beoordeling door de omgevingstafel

Aan de omgevingstafel zitten verschillende adviseurs van binnen en buiten de gemeente, bijvoorbeeld van de Omgevingsdienst Rivierenland en de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid.

Samen beoordelen zij of uw verzoek haalbaar is. Zij kijken onder andere naar:

  • de gevolgen voor verkeer, landschap en water
  • of het past bij de omgeving
  • of u voldoende participatie heeft gedaan

U mag aansluiten bij de omgevingstafel om uw verzoek toe te lichten. U kunt dan uitleg geven en vragen beantwoorden of stellen.

Oordeelt de Omgevingstafel dat uw verzoek haalbaar is? Dan kunt u dit verder uitwerken in een formele aanvraag.

Stap 6: De formele aanvraag

Is uw verzoek haalbaar? Dan kunt u de officiële procedure starten. Dat betekent dat u een formele aanvraag doet.

De kans is groot dat u toestemming krijgt om uw verzoek uit te voeren. De beoordeling aan de omgevingstafel is namelijk positief verlopen.

De formele aanvraag doen

Hoe u de aanvraag doet, hangt af van uw verzoek. U hoort van ons welke route voor u geldt:

  • via het omgevingsloket (vergunningsaanvraag)
  • via een schriftelijk verzoek om het omgevingsplan te wijzigen

Daarna starten we de formele procedure.

Neem contact op als u vragen heeft

Heeft u vragen over het proces? Bel dan met Ieke Kusters, secretaris of Amy Magnée, voorzitter via 14 0487. Of mail uw vragen naar intake@westmaasenwaal.nl

Goed om te weten

Als u uw verzoek voorlegt aan de intake- en omgevingstafel krijgt u een idee hoe wenselijk uw initiatief is. De uitkomst van de omgevingstafel is een advies over de haalbaarheid van uw plan. Dit is geen besluit waartegen u in bezwaar of beroep kunt gaan. Ook geeft de uitkomst van de omgevingstafel geen rechten en plichten in het vervolgtraject. Een positief advies is geen garantie dat de vergunning wordt verleend of de omgevingsplanwijziging wordt doorgevoerd.

Handige informatie

Denkt u erover een plan in te dienen? Wij toetsen uw plan op een aantal kwaliteitseisen. Hieronder enkele handige bijlagen die u kunnen helpen bij de uitwerking van uw verzoek.

Zorg dat u het verzoek volledig aanlevert. Dan kunnen wij snel beoordelen wat mogelijk is. Niet zeker of u alles heeft? Neem dan contact op met Ieke Kusters via 14 0487 of intake@westmaasenwaal.nl 

Heeft u gevonden wat u zocht?